س. اسفند ۲۹ام, ۱۴۰۲

از کجا بفهمیم به روانشناسی علاقه داریم

پیشرفت در علوم زیست پزشکی و علوم رفتاری راه را برای ادغام رویه صرفا پزشکی به سمت رویکرد زیست روانشناختی هموار کرده است. بنابراین، مطالعه درباره سلامتی و بیماری با توجه به وجود بیماری و ناتوانی (الگوی زیست پزشکی) به الگوی زیست روانشناختی/ اجتماعی رسیده که در آن سلامتی به معنای وضعیت کامل جسمی ، روانی و اجتماعی است.

دکتر روانشناس تهران با مطالعه رفتار و سازمان روان انسان نقش اصلی را در درک مفهوم سلامت و بیماری دارد. نقش بالینی روانشناسان به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از قبیل مراقبت های اولیه، ثانویه و پیشرفته و انواع تخصص های مختلف پر رنگ تر از قبل است.

به طور کلی، بهترین دکتر روانشناس تهران یا سایر شهرها مشکلات روانشناختی و اختلالات رفتاری ناشی از یا مرتبط با سلامت جسمی و روانی را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند.

علاوه بر این، یک روانشناس خوب در تهران نقش مهمی در ارتقا رفتار سالم، پیشگیری از بیماری ها و بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد. روانشناس نقش بالینی خود را مطابق با اصول اخلاقی دقیق و آئین نامه رفتاری انجام می دهد. این مقاله، به دنبال یک چشم انداز روانشناختی اجتماعی از سلامتی و بیماری است. همچنین نقش قابل توجه روانشناسی را در ارائه مراقبت های بهداشتی توصیف و مورد بحث قرار می دهد. در مورد مسایل حرفه ای و آموزشی نیز بحث شده است.

بهترین روانشناس تهران دکتر رامین علوی نژاد

پیشرفت در تحقیقات روانشناختی، پزشکی و فیزیولوژیکی منجر به ایجاد طرز تفکر جدیدی در مورد سلامتی و بیماری شده است. این پیشرفت در مدل زیست روانشناختی منعکس شده است و سلامت و بیماری را به عنوان محصول ترکیبی از عوامل بیولوژیک (به عنوان مثال استعداد ژنتیکی)، عوامل رفتاری (به عنوان مثال سبک زندگی، استرس، باورهای سلامتی) و شرایط اجتماعی (به عنوان مثال تأثیرات فرهنگی و خانواده) در نظر می گیرد.

این مفهوم سازی دکتر روانشناس تهران از سلامتی و بیماری فواید علمی و عملی بسیاری دارد. در بالای این لیست این واقعیت وجود دارد که افراد می توانند هنگام مراجعه به تیمی بین رشته ای از جمله ارائه دهندگان بهداشت رفتاری، از خطر ابتلا به مشکلات عمده پزشکی خود کاسته، درمان موثرتری دریافت کنند و هزینه مراقبت های بهداشتی خود را کاهش دهند.

شایان توجه است که در گذشته نزدیک، مقابله با بیماری مبتنی بر الگوی زیست پزشکی بود که در آن جنبه های بیولوژیکی کانون اصلی روانشناس و پزشک بود. سلامتی به سادگی، حاصل فقدان بیماری ها و آسیب ها تلقی می شد و وجود آنها به معنای نابهنجاری بود. درمان مناسب برای این مدل به معنای وجود مداخلات بیولوژیکی به منظور بهبود آسیب بیولوژیکی بود.

در نتیجه، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به دو گروه تقسیم شدند: پزشكانی كه از تفكر زیست پزشکی پیروی می كنند و اختیار كامل در برخورد با بیماران را داشتند و دستیاران آنها كه وظیفه اجرای دستورات پزشكان را داشتند.

روانشناسی و مطالعه ذهن

در حال حاضر، درک رابطه بدن و ذهن و رفتار به طور چشمگیری سیستم پزشکی و عملکرد آن را تغییر داده است. رویکرد فعلی از الگوی زیست پزشکی به پزشکی زیست/ روان که مدل جامع در جریان است تغییر کرده است. به طور کلی، مدل زیست روانشناختی منعکس کننده این باور است که عوامل بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی برای حفظ سلامتی یا ایجاد بیماری به طور متقابل یا سیستمی با یکدیگر تعامل دارند.

از آنجا که رفتار در سلامت روان و جسم نقش حیاتی دارد، بهداشت رفتاری در حال تبدیل شدن به سنگ بنای عمل زیست روانشناختی است. دکتر علوی نژاد با بیان اینکه سبک زندگی، وقایع زندگی و رفتار ناسازگار با سلامتی و بیماری رابطه مستقیمی دارد، نحوه تأثیر رفتار مثبت و منفی بر بدن را توصیف می کند.

نحوه تفکر ما درباره وقایع، پاسخ ما به آنها را در ایجاد رفتارهای سالم یا ناسالم تعیین می کند. نگرش انسان به سلامتی تعیین می کند که از مشاوره های یک دکتر روانشناس خوب در تهران استفاده کنیم، به آنها گوش دهیم و در نتیجه در مقابل استرس ها کمتر آسیب پذیر باشیم.

بهترین روانشناس تهران با بررسی رفتار و فرایندهای ذهنی و آموزش و دانش اندوزی در مورد چنین جنبه هایی بر رشد در طول عمر، یادگیری، انگیزه، تجربیات احساسی، شناخت و نگرش های اجتماعی تأکید می کند. علاوه بر این، تلاش می کند تا درک کند که چگونه عوامل بیولوژیک، رفتاری و اجتماعی بر سلامتی و بیماری تأثیر می گذارند.

روانشناسان سلامت روان با کمترین عوارض جانبی به شما می دهند

بنابراین، روانشناسان به عنوان تأمین کنندگان سلامت نقش اصلی را در درک چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیک، رفتاری و اجتماعی بر سلامتی و بیماری دارند. آنها مجهز به آموزش، مهارت و دانش هستند تا بفهمند چگونه فرآیندهای اساسی رفتاری و شناختی (به عنوان مثال شناخت، احساس، انگیزه، رشد، شخصیت، تعامل اجتماعی و فرهنگی) بدن را برای ایجاد اختلال در عملکرد آماده می کنند.

از طرف دیگر، یک روانشناس خوب برای درک چگونگی تغییر این عملکردهای رفتاری و شناختی و نحوه تشخیص و درمان اختلالات آموزش دیده است. در برخورد با مشکلات روانشناختی، آنها همچنین آموزش دیده و ماهر هستند. آنها از چندین روش روانشناختی و روان درمانی استفاده می کنند.

درنتیجه به توانایی افراد در مقابله با بیماری کمک می کنند و آنها را تحت درمان قرار می دهند. علاوه بر این، آنها به افراد کمک می کنند رفتار و سبک زندگی خود را اصلاح کنند تا از مشکلات سلامتی پیشگیری کنند.

در نتیجه، تقاضاها برای روانشناسان در بیمارستان ها و محیط های پزشکی به طرز چشمگیری افزایش یافته و روانشناسی به یکی از مهمترین رشته های سلامت روان تبدیل شده است.

درمان های روانشناسی

درمان های روانشناسی  با استفاده از دانش عمیق و مهارتهای روانشناختی و تحقیق درباره سلامتی و بیماری جایگاه ویژه ای از قدیم بین مردم پیدا کرده است.

درمان های روانشناسی شامل ارائه خدمات تشخیصی، ارزیابی، درمان، و پیشگیری و مشاوره به بیماران در بخشهای اورژانس، بخشهای بستری و کلینیکهای سرپائی می باشد.” تعریف دیگری توسط انجمن روانشناسی کانادا ارائه شده است و رواندرمانی را به عنوان یک زمینه وسیع از عمل و تحقیق در رشته روانشناسی با استفاده از اصول روانشناختی در ارزیابی، پیشگیری، بهبود و بازتوانی از پریشانی روانشناختی، ناتوانی، رفتار ناکارآمد و رفتارهای خطرناک تعریف کرده است.

به طور کلی درمان های روانشناسی برای درک، پیش بینی و درمان ناسازگاری، معلولیت ها و ناراحتی ها و همچنین ارتقا سازگاری و رشد شخصی انسان است. بنابراین بر جنبه های فکری، عاطفی، بیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری انسان در فرهنگ های مختلف و در تمام سطوح اقتصادی – اجتماعی متمرکز است.

درمان های روانشناسی دارای تخصصهای مختلفی مانند روانشناسی کودک و نوجوان، روانشناسی بالینی، روانشناسی اختلالات یادگیری، روانشناسی سو مصرف مواد و روانشناسی پزشکی قانونی است.

روانشناسی بر تمامی ابعاد جامعه تاثیرگذار است

روانشناسی تقریباً در هر سیستم ارائه خدمات بهداشتی جایگاه خود را داراست. بنابراین در بیشتر جوامع یک دکتر روانشناس برای ارائه خدمات بهداشت روان، ارزشمند و مقرون به صرفه شناخته می شود. هر دکتر روانشناس در تهران با ارائه خدمات مراقبت های روانشناختی (ارزیابی و مداخلات بهداشت رفتاری) سهم بسزایی در کاهش وابستگی به دارو ایفا کرده است.