س. اسفند ۲۹ام, ۱۴۰۲

آموزش حرفه ای اصول سخنرانی و فن بیان

 

زبان بدن

در ادامه با اموزش اصول سخنرانی اشنا میشوید

اگر شما یک دانشجو یا یک کار افرین یا حتی یک خانم خانه دار باشید بازهم اصول زیر خیلی به شما در پیشرفت زندگی تان و کسب و کارتان و یا… کمک می کند
مانند سفر به اسمانها همیشه بشر در سر رویای سخنوری و تحت تاثیر قرار دادن همه را در سر می پروراند و مخصوصا برانگیختن تحسین همگان را با اشرافیت به این فن درک کرد لذت این مهارت را با تمام وجود بشر درک کرد.
زبان و قدرت بیان و فنون سخنوری یک قدرت استراتزیک ویکی از عوامل موفقیت در هر فردی است که کمک به جذابیت فرد میکند در این مقاله قصد دارم که به آموزش این معقوله بپردازم . چه در حضور یک نفر و چه در حضور یک جمعیت یکهزار نفری ،شما می‌توانید به راحتی بر ترس و خجالت که به صورت عادی در همه افراد وجود دارد و ناشی از سخنرانی است غلبه کرد
سخنرانی مهارتی است که هرکس در هر سنی و با هر جنسی می‌تواند با تمرین، آن را بیاموزد. با استفاده از ابزار ارتباطی زیر، یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس صحبت کنید و اجرایی جالب توجه داشته باشید.

متاسفانه امروزه هر کودک بی تجربه ایی با تکیه بر تبلیغات و بستر باز اینترنت شروع به آموزش سخنرانی مینماید از لمپنهای مشاغل گوناگون گرفته تا انواع و اقسام فارغ و غیر فارغ التحصیلان تا حتی ستاره شناسان اماتور و کارافرینان کار ناکرده و…. آری همه و همه افرادی که پشت عنوانهای تو خالی و مخصوصا کتابی ۱۰۰% کپی با مقدمه ای از یک فرد مشهور آماده شده و با عوام فریبی همه گان را فریب می دهند و متاسفانه مبالغ میلیونی و سنگین از خلق الله اخذ مینمایند و خود هنوز اندر خم یک کوچه هستند؟در این رابطه لطفا و حتما به صفحه اول گوگل مراجعه کنید پر است از آموزش سخنرانی و فن بیان و زبان بدن و…. اما ایا این افراد تخصص لازم را برای آموزش دارند؟

بقول استاد پیشکسوت و بزرگوارم مرحوم عطاء الله کاملی و یا استاد مرتضی احمدی و یا روانشاد استاد مهران دوستی مهارت در فن بیان و علم سخن وری و سخنرانی با طول مدت زمان تکرار می کنم طول مدت زمان و مخصوصا با تکرار و تمرین بوجود می آید و متاسفانه افراد سطحی و بی تخصص در این بازار کساد مگسانند دور شیرینی.بعنوان فردی که سالها است تکنیکهای تخصصی سخنرانی سیاسی را به برترین فعالان سیاسی کشور آموزش داده ام خواهش میکنم بسیار مراقب باشید.

۲) ارتباط چشمی
یک ارتباط چشمی خوب کمک می‌کند تا مخاطب احساس آرامش بیشتری نماید و در توانایی‌هایی کلامی شما نیز اعتماد به وجود می‌آورد. ارتباط چشمی خود را (پیوسته) حفظ کنید؛ برای اینکار باید آنقدر بر متن سخنرانی خود تسلط داشته باشید که فقط هرازگاهی نیاز به نگاه کردن به متن خود پیدا کنید.
چهره متبسم و گشاده داشته باشید پیامبر ما همیشه با سیمای متبسم و افتاده در جامعه ظاهر میشدند همیشه بیاد داشته باشید که مستمعین به شدت به مضمون و لحن بیان و سخنان شما واکنش نشان می‌دهند ـ در بین حضار پیدا کنید و سخنرانی خود را با تمرکز بر روی او انجام دهید. در هر نوبت، ارتباط چشمی خود را ۳ تا۴ ثانیه حفظ کنید و سپس به سراغ نفر بعدی بروید.
رسول خدا (ص) می فرمایند :
“زیـبایی انسان در فـصاحت وشـیوایی زبان اوسـت “

۳) یک سحنران چگونه بایستد و زبان بدن او به چه شکلی باید باشد

صحیح ایستادن نشان دهنده سلامت و اعتماد به نفس شما است. محکم بایستید. از زبان بدن خود برای تاثیر گذاری بیشتر نهایت استفاده را بتمائید تمام حواس شنوندگان را درگیر کنید و تمام قدرت خود را مبذول فرمائید که مانند یک طپش قلب سالم رشته کلامتان نبض دار باشد از تکنیک های آهسته و دقیق و در عین حال طبیعی مانند استیو جابز کمک بگیرید این فیلمهای سخنرانیهای جابز دقیقا می تواند این نکات مبهم و تاریک را برای شما روشن سازد.
تا انجائی که ممکن است به عاداتی که داشته اید، توجه کنید؛ عاداتی مثل یک حرکت ضرب دار پر تکرار و یا دست روی دست انداختن، تکیه دادن به دیوار یا با خودکار به جایی زدن. این کارها نیز می‌تواند حواس مخاطبان شما را کاملا پرت کند
همیشه مانند یک سخنران حرفه ای قبل از سخنرانی در مقابل آینه تمرین کنید و البته می توانید فیلم تهیه کنید و با دوستانتان ببینید تا بصورت کاملا حرفاه ای نحوه اجرا و حرکات بدن خود را بررسی کرده و یا از اساتید فن برای تجزیه و تحلیل خودتان نهایت دقت را اعمال نمائید و اشتباهات خود را تغییر دهید. انقدر عملکرد خود را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید تا در مجموعه زبان بدن و ژست‌های خود به آن هماهنگی که با آن احساس راحتی می‌کنید، برسید و مانند یک حرفه ای در مقابل حضار به سخنرانی به پردازید. ادامه دارد….

پیوسته این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که هیچ چیز و هیچکس و هیچ رفتار و گفتار و پنداری آنگونه که به نظر می رسد نیست. برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی

اگر علا قه مند هستید سخنرانی حرفه ای و یا تحلیل زبان بدن استیو جابز را ببینید و یا به پشت نقاب چهره ها نفوذ کنید اگر می خواهید واقعیت انسانها را بیشتر درک کنید و اگر علاقه مند هستید در مذاکره و تجارت و کسب و کارتان موفق تر ظاهر شوید لطفا کتاب زبان بدن ایرانی را مطالعه فرمائید و یا با ما در دوره های تخصصی زبان بدن همراه ما شوید

برگرفته از سایت زبان بدن اقای دکتر سید مازیار میر

دیدگاهتان را بنویسید